Wednesday, March 4, 2009

Banjir, Jammed & Duit Syiling

Semalam kat KL ni hujan lebat. Pukul 5 jer aku dah chow dah. Takut kalo keluar opis lewat, jln jem pulak. KL ni sekarang kalo hujan jer banjir, banjir jer hujan.... hehehee.....

Semalam jugak nyaris2 jantung aku nak tercabut. Mana tidaknya, anak bujang aku (Fazly) selalunya dah sampai rumah bila 7.30 malam. Tapi malam tadi, dekat pukul 10 malam baru dia sampai rumah. Sementara nak tunggu dia sampai rumah, nafas aku dah turun naik. Merata aku mencari. Telefon sesiapa ajer yg ada connection dgn anak aku. Driver bus yg selalu htr anak aku pun berkali2 aku kacau. Bila ajer driver to confirm dgn aku memang anak aku tak naik bas dia yg satu lagi, aku dah mula cuak. Manelah aku pergi ni. Dia tak pernah buat hal sampai macam ni.

Ibu pun dah keluar masuk & tak senang duduk. Sesiapa ajer yg lalu, dia tanya. Dlm kami sibuk2 dan kerisauan menunggu Fazly, adik aku pun sampai. Aku tahu dia penat sebab baru habis kerja, tapi kalo adik aku tak tlg aku cari anak aku, siapa lagi nak tolong kan? Tak kan aku nak call hubby aku suruh balik dari Perak? atau kacau ayah aku yg tgh duty ?

Alhamdulilah, baru jer aku nak start enjin kereta nak g cari anak aku kat sekolah sebelum singgah ke balai polis, aku nampak anak aku berjalan dgn longlai. Serta merta airmata yg aku tahan dari tadi turun. Rupa2 Fazly tertinggal bas sekolah. Lepas tu bas rapid yg dia tunggu asyik penuh. Kata dia lagi, bas yg ke-3 baru dia dpt naik, tapi stuck dlm jammed pulak sebab kat SentulRaya dah nak air. Adoi, kesiannye anak aku. Kalaulah dia call aku, dah tentu aku sanggup mengharuk jammed asalkan keselamatan anak aku terjamin. Tapi sah2 dia tak boleh cl aku sebab dia tak de duit syiling!!!

MORALNYA :- Mulai hari ni aku kena bekalkan duit syiling utk anak aku gunakan bila time emergency!

4 comments:

  1. Maya, Fazly kan dah besar. Belikan la dia hp satu. Yang cikai2 je dah la.

    Errrrr...sekolah beri keizinan tak untuk budak2 skola bawak hp? hehehe

    ReplyDelete
  2. Lela, memang Fazly ada hphone. Tapi awal2 pengetua dah pesan x boleh bawa g sekolah. Dah undang2 sekolah mcm tu, kita follow je la kan?... hehehe....

    ReplyDelete
  3. anak aku yg kecik tu pun dah merengek nak handphone.... huhuhu...
    better kau bagi duit syiling, atau kau pesan kat anak kau kalau tertinggal bas, terus je inform cikgu yg ada kat situ, supaya dia boleh tolong call kau... dulu adik aku penah jadi gini, adik aku masa tu darjah 5, dia jalan kaki dari sekolah ke rumah sampai rumah pukul 8malam, kitorang jenuh cari, rupanya dia ikut jln shortcut-tapi-jauh,sebab tak berani ikut jln besar-banyak kete. balik je kena belasah lak dgn bapak aku, dia ingat adik aku merayau. lepas kena belasah tu, dia gitau mak aku dia tertinggal bas sekolah... kesian dia.

    ReplyDelete
  4. sian adik ko dina... tp nasib baik gak time tu hubby aku tak de kat sini coz aku rase kalo ayah dia ada, mesti dah jadi lain cerita...

    ReplyDelete